"ALLAH TIDAK MENYULITKAN KAMU TETAPI DIA HENDAK MEMBERSIHKAN KAMU DAN MENYEMPURNAKAN NIKMAT-NYA BAGIMU SUPAYA KAMU BERSYUKUR
(AL MAIDAH :06)

Friday, August 20, 2010

hadits palsu

SETIAP amalan terpuji di bulan Ramadan akan mendapat ganjaran pahala berlipat kali ganda daripada Allah.
KHUSYUK...solat secara berjemaah adalah amalan yang amat dituntut agama Islam dan perlu diteruskan pada bila-bila masa.
KHUSYUK...solat secara berjemaah adalah amalan yang amat dituntut agama Islam dan perlu diteruskan pada bila-bila masa.
IKHLAS KERANA ALLAH...pamerkan keikhlasan dalam melakukan tuntutan sebagai hamba, Allah menilai amalan seseorang berdasarkan apa yang mereka laksanakan.
IKHLAS KERANA ALLAH...pamerkan keikhlasan dalam melakukan tuntutan sebagai hamba, Allah menilai amalan seseorang berdasarkan apa yang mereka laksanakan.
Semestinya umat Islam tidak mahu melepaskan bulan penuh keberkatan dan keampunan ini untuk meningkatkan amal ibadat masing-masing.

Yang pasti, kelainan dan kemeriahan Ramadan adalah waktu malamnya yang tidak sama dengan bulan lain kerana mempunyai solat tarawih.

Rasulullah juga menuntut umatnya untuk memakmurkan setiap malam sepanjang Ramadan dengan ibadat qiamullail dan solat tarawih.

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang bangun (qiamullail) pada bulan Ramadan dengan keimanan dan pengharapan, diampunkan baginya dosa-dosa terdahulu.”

Kemeriahan memakmurkan masjid atau surau perlu diteruskan sama ada awal atau akhirnya. Ibadat lain yang dituntut dalam bulan Ramadan ialah solat tahajud, membaca al-Quran dan meng­khatam sebanyak mungkin.
Click Here

Qiamullail dalam bulan Ramadan diberi maksud mengerjakan solat tarawih secara berjemaah.

Jika sebelum ini, ramai sibuk dengan jadual yang padat, inilah masa untuk memberi ‘ruang’ melaksanakan solat tarawih secara berjemaah.

Daripada Aisyah bahawa Rasulullah menunaikan solat tarawih di masjid kemudian diikuti beberapa orang bersamanya. Baginda bersolat lagi dan orang yang solat bersamanya semakin bertambah ramai.

Seterusnya orang ramai berhimpun pada malam ketiga dan keempat tetapi Rasulullah tidak keluar untuk solat tarawih bersama mereka.

Apabila tiba waktu subuh, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya aku melihat apa yang kamu lakukan. Tiada yang menghalang aku keluar kepada kamu selain kerana aku takut ia difardukan ke atas kamu.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Begitu juga halnya ketika zaman pemerintahan Amirul Mukminin Umar al-Khattab, umat Islam pada peringkat awal mengerjakan solat tarawih secara bersendirian.
Umar al-Khattab memerintahkan mereka mengerjakan secara berjemaah dan melantik Ubai bin Kaab sebagai imam.

Kelebilah bertarawih secara berjemaah seperti sabda Rasulullah yang bermaksud: “Seseorang lelaki yang bersolat (tarawih) bersama imam sehingga imam itu pulang (selesai mengerjakan solat), ia dikira bangun (beribadat) keseluruhan malam.”

Namun, setiap Ramadan ramai pasti menerima e-mel atau SMS mengenai fadilat atau kelebihan solat tarawih yang berlainan sepanjang 30 malam.

Ia menjadi hadis popular di bulan Ramadan. Hadis itu berbunyi, diriwayatkan daripada Saidina Ali bahawa Rasulullah bersabda berkenaan dengan fadilat sembahyang tarawih pada bulan Ramadan.

Antaranya, pada malam pertama: Akan terhapus dosa orang mukmin seperti mana dia baru dilahirkan (mendapat keampunan daripada Allah).

Malam keempat: Mendapat pahala sebagaimana pahala orang yang membaca kitab Taurat, Zabur, Injil dan al-Quran.

Malam keenam: Allah kurniakan pahala malaikat yang tawaf di Baitul-Ma’mur (seba­nyak 70,000 malaikat sekali tawaf), serta setiap batu dan tanah akan mendoakan supaya Allah mengampuni dosa orang yang mengerjakan solat tarawih malam itu.

Malam ketujuh: Kelebihan seolah-olah dapat bertemu serta menolong Nabi Musa menentang Firaun dan Haman.

Malam kelapan: Allah mengur­niakan pahala orang solat tarawih seperti yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim.

Malam kesembilan: Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad dan kelebihan lain sehingga sampai malam yang ke-30.

Hadis itu yang menyatakan kelebihan solat tarawih dikatakan palsu dan tidak pernah ditemui dalam Sunnan Sittah (himpunan dalam kitab hadis oleh enam ulama hadis masyhur) dan kitab Muwatta’ karangan Imam Malik.

Hadis ini juga dianggap palsu kerana tidak mempunyai sumber yang muktabar.

Terdapat hadis sahih berkenaan solat tarawih iaitu: Dari Abu Hurairah, Rasulullah bersab­da yang bermaksud: “Sesiapa yang menghayati (beribadat) malam lailatulqadar dengan iman dan mengharap­kan pahala nescaya diampuni semua dosanya.” (Hadis riwayat al-Nasa’i).

Selain itu, sebuah lagi hadis daripada Said Musay­yap, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesiapa beribadat (solat tarawih) di bulan Ramadan dengan penuh iman dan mengharapkan pahala nescaya diampuni dosa yang terdahulu.” (Hadis riwayat al-Nasa’i).

Pendakwah yang pernah berkhidmat di unit dakwah Kedutaan Arab Saudi, Dr Abdullah Yasin, berkata hal berkaitan fadilat atau kelebihan tertentu adalah urusan Allah.

“Ia adalah sesuatu yang ghaib dan hanya dalam ilmu Allah dan Rasul. Tiada hadis Rasulullah berkaitan kelebihan itu.

“Ia bukan perkara baru dan jika anda menerima SMS atau e-mel mengenai kelebihan atau fadilat solat tarawih, abaikan saja,” katanya.

Cuma, katanya tarawih pada 10 malam terakhir saja dinyatakan kelebihannya dan umat Islam perlu merebut peluang itu.

“Malam itu adalah lailatulqadar yang mempunyai keistimewaan dan keberkatan. Allah menjanjikan pengampunan kepada hamba-Nya yang menghidupkan malam itu dengan penuh rasa keimanan dan pengharapan.

“Umat Islam perlu berwaspada dengan maklumat yang mereka terima, jangan percaya bulat-bulat. Jika keliru atau ragu-ragu, rujuk kepada mereka yang pakar dalam bidang agama,” katanya.

Beliau berkata apa saja yang berkaitan dengan agama, ganjaran, seksaan dalam Islam adalah hak mutlak Allah.

“Jika mahu menggalakkan umat islam rajin bersolat tarawih, berikan sumber hadis sahih yang diambil dari kitab muktabar.

“Sebenarnya tidak salah kita mengharapkan ganjaran Allah, cuma dibimbangkan jika tiada hubungan dengan hadis Nabi atau al-Quran, ia boleh mengelirukan.
“Saya bimbang jika ada umat Islam yang bersungguh-sungguh mempercayainya, ia boleh membawa kepada tergelincir akidah,” katanya.

No comments: